Min SF-kurva

Satt precis och fyllde i min SF-kurva för tänkte det kan vara roligt att ha och se vad som händer nu framöver. Ska på ny mätning imorgon och då hoppas jag att vi iaf följer vår egna kurva och att vi har växt jag och pyret. Nu vet vi ju att allt ser bra ut så en "dålig" mätning imorgon är inte hela världen även om det vore väldigt skönt om det löper på normalt nu.
 
 

Dop, namngivningscermoni eller namngivningskalas?

För oss är det ett ganska enkelt val att vi inte kommer döpa pyret. Varken jag eller Johan är troende och för mig skulle det kännas som lite hyckleri att stå och säga ja när prästen frågar om vi vill att vårt barn skall döpas till denna tro och leva med församlingen i Kristi gemenskap.
Vet att många väljer att ha dop av tradition men jag tycker det finns andra bra alternativ för oss att fira ankomsten och namngivningen av vårt barn.
Skulle sedan pyret vilja döpa sig och kanske konfimeras är det givetvis okej men det ska han eller hon få välja själv.
 
Jag är själv döpt och konfimerad men inte troende. Jag är fortfarande med i svenska kyrkan och betalar skatt till den men det ser jag som en välgörenhetssak. Jag tycker det är bra att kyrkan finns för de som finner tröst och stöd där men jag har aldrig direkt uppskattat kyrkobesöken själv :). Jag har varit på många dop och tycker det är en ära att få delta så det är inte så att jag avskyr dop och kyrkan, det är bara inget för mig.
 
Vi kommer med största sannorlikhet ha ett namngivningskalas men med en egen liten "cermoni" där vi kommer berätta vilka namn vi gett barnet och vem/vilka som vi vill ska vara faddrar.
Har aldrig varit på någon namngivning innan så det blir en spännande upplevelse att försöka annorda en och jag har redan börjat tänka lite smått på hur jag vill ha det. Johan går nog med på det mesta så länge jag blir nöjd :)!
 
Någon av er läsare som haft en och kanske har det dokumenterat i någon blogg? Skulle vara roligt med inspiration och tips. Det är ju långt kvar men man kan aldrig vara ute i för god tid för att börja spåna.

Shopping på Ullared (bilder och priser)

Igår var jag och min syster på Ullared för att köpa mycket av de sista sakerna till pyret och vi hittade nästan allt som jag skulle ha. Nu har vi bara spjälsängskydd, madrass, täcke och kudde kvar som vi behöver annars är vi matrielt redo för pyrets ankomst =)! Hade kunnat köpa ännu mer saker men försökte hålla mig i skinnet lite och jag tyckte ändå jag lyckades bra. Slutsumman blev lite över 4000:- på saker för pyret och sedann ca 2700:- för saker till oss.
 
Här är allt jag köpte till pyret igår. Det enda som inte kom med på bild är en pedalhink =).
Har skrivit vad allt kostar men valt att avrunda uppåt.
 
Laban overall 90:-
Laban fleeceoverall 169:-
Sovpåsar 60:-/st
Dregglisar 17:-/st (dumbo 30:-)
Vita kortärmade bodys 30:-/st
Body med giraffhuvud 40:-
Pyjamas 50:-/st
2-pack tunna strumpor 15:-/st
Tjocka strumpor 13:-
Vit byxa 30:-
Jeans70:-
Svart byxa 30:-
 
Babygym 399:-
Filt med djur 80:-
Grön filt med får 40:-
Lakan 30:-/st
Handdocka groda 20:-
Snutte zebra 60:-
Barnvagnshänge zebra 40:-
Plastad frotte 80x140 70:-/st
Plastad frotte 50x70 30:-
Baby on board kanin 40:-
Sängmobil 199:-
Nalle puh bäddset 120:-
Bäddset med ugglor 99:-
Babyvakt 299:-
Mitt första år bok nalle puh 80:-
Snuttefilt nallepuh 40:-
 
Badcape 50:-/st
Badbalja 80:-
Badstol 40:-
Ställning till badbalja 179:-
Svart skötbädd 169:-
Skötbäddsöverdrag 30:-/st
Tvättlappar 20:-/st
Amningskupor 35:-/st
Termometer 50:-
Natusan baby 25:-
Badolja 17:-
Flaskställ 30:-
Flaskborste 17:-
Nagelvårdsset 15:-
Borste 20:-
Badtermometer 17:-
Topps baby 10:-/st
 
Åkpåse 229:-
Skötväska 149:-
Hjulskydd 30:-/st