Dop, namngivningscermoni eller namngivningskalas?

För oss är det ett ganska enkelt val att vi inte kommer döpa pyret. Varken jag eller Johan är troende och för mig skulle det kännas som lite hyckleri att stå och säga ja när prästen frågar om vi vill att vårt barn skall döpas till denna tro och leva med församlingen i Kristi gemenskap.
Vet att många väljer att ha dop av tradition men jag tycker det finns andra bra alternativ för oss att fira ankomsten och namngivningen av vårt barn.
Skulle sedan pyret vilja döpa sig och kanske konfimeras är det givetvis okej men det ska han eller hon få välja själv.
 
Jag är själv döpt och konfimerad men inte troende. Jag är fortfarande med i svenska kyrkan och betalar skatt till den men det ser jag som en välgörenhetssak. Jag tycker det är bra att kyrkan finns för de som finner tröst och stöd där men jag har aldrig direkt uppskattat kyrkobesöken själv :). Jag har varit på många dop och tycker det är en ära att få delta så det är inte så att jag avskyr dop och kyrkan, det är bara inget för mig.
 
Vi kommer med största sannorlikhet ha ett namngivningskalas men med en egen liten "cermoni" där vi kommer berätta vilka namn vi gett barnet och vem/vilka som vi vill ska vara faddrar.
Har aldrig varit på någon namngivning innan så det blir en spännande upplevelse att försöka annorda en och jag har redan börjat tänka lite smått på hur jag vill ha det. Johan går nog med på det mesta så länge jag blir nöjd :)!
 
Någon av er läsare som haft en och kanske har det dokumenterat i någon blogg? Skulle vara roligt med inspiration och tips. Det är ju långt kvar men man kan aldrig vara ute i för god tid för att börja spåna.

Kommentarer :

#1: Johanna

Vi ska döpa vår lilla i kyrkan även fast vi inte är troende. Jag tycker att det är en fin tradition och vill gärna att barnet är medlem i svenska kyrkan från början. Däremot vill jag inte ha faddrar. Jag tycker bara att det blir krångligt att välja vilka som ska få vara och någon kanske känner sig utanför och så vidare. Förr förstod jag mer anledning med faddrar; att de "ärvde" barnen om föräldrarna dog men så är det ju inte längre. Hur har ni tänkt med fadderskapet? Kanske finns fördelar jag inte tänkt på :)

Svar: Vet inte om det finns direkta fördelar eller nackdelar men vi kommer välja en eller två som vi känner kommer vara extra viktiga för vårt barn. Personer som vi litar på och som vi vill ska se till att vårt barn får det bra om något skulle hända oss även om det inte är ett juridiskt dokument så är det iaf vår önskan. Tror inte att någon kommer känna sig utanför men i så fall är det inte vår sak riktigt utan vi väljer ju dem som vi önskar och då väljer vi för pyrets bästa inte för någons ego om du förstår vad jag menar =)!
lillapyret.webblogg.se

skriven
#2: Sara A

Vi hade "namngivningskalas" :) fotograferade alla som var med och bad dom skriva i en bok en liten hälsning till Melissa. Sedan klistrade jag in bilder i samma bok och scrapbookade lite. :) och vi valde "kalas" av precis samma anledning som er. :) tycker det är mysigt med dop men känner inte för det just när ingen av oss är troende. :)

Svar: En sån bok vore väldigt roligt att ha. Iaf med bilder så får de som vill skriva en hälsning =)! Har du fler tips så är det bara att skriva =)! Hade ni någon egen cermoni eller valde ni att skippa den delen?
lillapyret.webblogg.se

skriven
#3: Sara A

Ja gör det! :) De flesta tyckte det var jättekul och nästan alla skrev en liten hälsning till henne.

Vi valde att skippa ceremonidelen. Det var inte riktigt "oss". Vi hade mest lite mys med nära och kära och hade en riktigt mysig dag. Kommer att göra ungefär likadant med ett eventuellt syskon.

Och så piffade vi till i huset med "Melissa" bokstäver som vi hängde så den syntes från ytterdörren. Det var det första alla såg när de kom. Det tyckte vi var lite kul. :)

Har du koll på hur man gör med "faddrar" förresten? Vi har "utsett" en men har faktiskt inte fyllt i några riktiga papper. Har googlat lite men blir inte riktigt insatt i det. Just när barnet inte döps så vet jag inte hur man gör? Vore ju bra om det nu händer oss något.

Svar: Vet inte om det finns något riktigt juridiskt dokument för det men jag tänker att vi skriver ett eget fadderbrev där vi fyller i att vi vill att de ska ta hand om och se till pyrets bästa om något skulle hända oss. Även skriva varför de har blivit valda också :)! Nej ceremoni är ite riktigt oss heller men tror jag vill göra något litet i samband med att jag ändå ska tacka de som kommit :)
lillapyret.webblogg.se

skriven

Kommentera inlägget här :