Man ska vara frisk för att orka vara sjuk

Idag ringde jag försäkringskassan för att kolla om de fått in mitt senaste sjukintyg då jag inte såg något på mina sidor. Efter att ha varit på plats 189 i kön kom jag äntligen fram. Fick svaret att de inte fått något intyg ännu och fick samtidigt veta att de inte fått in alla uppgifter från min läkare på den första sjukskrivningen då de bett om en komplettering. Nu hade läkaren till på måndag på sig att skicka in dessa för annars godkänns inte min ansökan.

Ringde till min vårdcentral och fick efter 30 minuter i kö prata med en sjuksköterska. Hon sa att de skickat in mitt intyg 17 maj men att de ska skicka ett nytt idag. Angående kompletterigen kunde hon inte se något men hon såg att jag har telefontid med läkaren på torsdag. Jag försökte förklara att det känns lite sent att ta detta på torsdag då det ska vara inne på måndag men hon hävdade att dessa intyg går snabbt att skicka in och att hon inte kan göra något innan dess.

Efter samtalen med FK och VC bröt jag ihop. Jag kände att all ork tog slut, fötterna slogs bort under mig och en ny stress och panik infann sig. Visst skulle vi ekonomiskt klara oss utan ersätting genom  att ta från pengar vi lagt undan men det ska inte behövas pga att papper och intyg inte kan skickas som de ska. Denna "lilla" sak gjorde att mycket av det jag försökt bygga upp nu när jag varit hemma raserades. Kan låta dumt men mitt mående är lite som ett korthus och det krävs inga stora stormbyar för att blåsa omkull det.

När posten kom på eftermiddagen låg där brev från FK om det som jag fick eta i samtalet. Där står det att kompletteringen skulle vara inne senast 24 maj, alltså har läkaren redan missat första datumet och nu fått ytterligare tid på sig, om jag bara hade fått denna inormation innan så hade jag ju kunnat ligga på läkaren tidigare. Men dessa uppgifter har inte nått mig vilket jag tycker är väldigt dåligt.

Hur som helst så är det precis som en läkare sa en gång till mig för 11 år sedan "man behöver vara frisk för att orka vara sjuk".... 

Kommentera inlägget här :