Graviditetsdepression

Under de senaste månaderna har jag långsamt kraschat. Trötthet, huvudvärk, synbortfall, orklöshet och nedstämdhet i en salig röra. Hoppades någonstans att det berodde på någon brist så att det skulle finnas ett "enkelt" sätt att fixa problemet på men alla mina värden såg bra ut då jag förra fredagen var och kollade upp dem nere på MVC. Det är ju iofs bra att min kropp mår bra men samtidigt innebar ju detta att mitt mående bottnade i något helt annat. 
Förra lördagen brast det helt för mig, jag insåg att detta är något jag behöver få hjälp med och det innan bebis ska komma till oss. Med stöttning och peppning från Johan och min mamma tog jag mig förra måndagen till läkaren nere på vårdcentralen. Hon sjukskrev mig och bokade in tid hos en av deras psykologer för att påbörja en samtalskontakt. Det kändes skönt efteråt, jag kände mig tömd men samtidigt hoppfull att det kanske var början på en väg tillbaks till mig själv.
I torsdags fick jag dock ett röstmeddelande på min svarare att läkaren pratat med psykologen som i sin tur sagt att mitt fall inte låg på hans bord utan att jag skulle vända mig till ett annat ställe. Jag satt i 2,5h i telefon och försökte hamna rätt och till slut efter att jag fått prata och förklara för 3 mäniskor så hamnade jag hos min barnmorska som skrev en remiss till psykologerna som är kopplade till MVC/BVC.
Den remissen bör komma fram till dem idag så jag hoppas att jag denna veckan blir kontaktad och får en tid inom några veckor.
 
Att ha varit hemma nu i 1,5 vecka har gjort gott då jag just nu bara har en sak att lägga min energi på, nämligen min familj. Hilmer har fått stå tillbaka så enormt mycket det senaste pga att jag inte orkat och att mitt tålamod varit nästan obefintligt. Johan har fått stå ut med en ledsen, arg och nedstämd sambo som inte haft ork att göra minsta lilla i hemmet. 
Jag har fortfarande en bra bit kvar och många känslor att reda ut men bara det att ha kunnat skratta tillsammans under helgen är en stor sak för mig. 
Jag hoppas innerligt att jag ska kunna komma på fötterna igen och få må bra innan vår lilla bebis ska komma och vända upp och ner på vårt liv <3!
 
Eftersom jag alltid mått gott av att skriva så kände jag att nu kanske är läge att börja. Att skriva ner alla de där känslorna som jag brottas med och reflektera lite på samma gång. Det är såklart lite utlämnande men samtidigt tror jag det kan vara väldigt givande.
 
 
 

Kommentarer :

#1: Therese

Vad tråkigt att höra, men tror det är ganska vanligt. Så mycket som händer i kroppen och samtidigt i livet så man hinner liksom inte riktigt med och då säger kroppen ifrån. Hoppas du får tid att prata med någon och att du får en lugn skön sommar så du hinner vila upp dig innan bebis kommer:)

Svar: Är säkert vanligare än man tror då man inte brukar prata så mycket om det eftersom det nog ofta förväxlar med vanliga hormoner <3.
Ja nu hoppas jag vilan ska göra under.
Jennie

skriven
#2: Anonym

Tack för att du delar med dig! Jag hittade din blogg i samband med att jag blev gravid efter upprepade missfall 2013. Jag följde dig och Hilmer under graviditeten och den första tiden efter att Hilmer fötts. Nu när jag är gravid igen hittade jag åter din blogg. Och oj vad jag känner igen mig i de känslor du beskriver i inlägget. Klokt av dig att söka hjälp! Synd att det i många lägen är alldeles för omständigt att komma rätt bara. Skickar styrka till dig och önskar dig all lycka till med graviditeten och dina pyren.

Svar: Tack för att du skriver detta. Just det att man inte är ensam är ju en anledning till att skriva, man får höra att det är fler <3. Grattis till er som också väntar syskon :). När är det planerat?
Kram
Jennie

skriven
#3: Sara

Jag var också i samma sits när jag väntade My. Jag kunde inte ta till mig graviditeten förmodligen pga ett missfall innan henne. Jag kände ingen direkt glädje för graviditeten för jag vågade inte hoppas det skulle gå vägen. Blev sjukskriven efter att jag bröt ihop hos min bm. Fick snabbt komma till en kurator. Och känslorna fick rätsida innan hon föddes. Hoppas det gör det för dig också och att du får börja må bättre snart <3

Svar: Vad skönt att höra att du fick hjälp och att det gick över. Den rädslan är stor hos mig nu, att jag inte ska må bra innan och kanske istället drabbas av förlossningsdepression. Det Lenny dock 3 månader kvar och jag hoppas att jag snart får en kontakt så det bör ju hjälpa. Kram
Jennie

skriven
#4: Anonym

Det är skönt att veta att man inte är ensam! Jag jobbar på att bli lika öppen som du är bara 😊 Jag hoppas att alla känslor ska lugna sig lite när alla praktiska saker ordnats, när det finns tid att bara vara i det som är. Det känns verkligen som att jag behöver rensa, städa och boa inne i hjärnan 🙃 Syskonet är beräknat till månadsskiftet september/oktober. Stor kram

Svar: Jag har alltid mått bra av skriva av mig, är inte alla som gillar det. Men prata med din BM om det iaf så att du får hjälp och stöttning <3.
Är ju en stor inställning som det är att gå från 1-2 barn. Kram
Jennie

skriven

Kommentera inlägget här :