Vilken respons!

Skrev i måndags om fenomenet egentid vilket jag visste skulle väcka känslor. Var väldigt roligt med era kommentarer både från er som höll med och från er som tycker jag är för hård i det jag skriver. 
När man skriver en text öppnar det rum för missförstånd så jag tänkte klara upp dem.

Nr1. Jag tycker inte att man är en sämre förälder för att man har behov av att boka in egentid även om jag inte förstår den grejen.

Nr2. Jag menar inte att man aldrig ska ha barnvakt åt sitt barn. 

Nr3. Jag tycker självklart att man ska kunna göra saker både på egen han och som par utan sitt barn.

Nr4. För mig är det skillnad på när egentid är i fokus och att göra saker utan barn. Tex "Åh vad jag längtar efter att gå till simbadet och simma en mil" eller "Vi ska ha barnvakt för vi ska gå på bio och äta på restaurang ikväll" låter väl väldigt trevligt medans "Jag vill ha egentid" och "vi ska ha barnvakt så vi kan få lite egentid" i mina öron låter mindre trevligt. 

Nr5. Det finns alltid olika situationer runt om som påverkar. Har man tex ett barn som har kolik är det klart som tusan att mam behöver få sova. Men återigen då handlar det om längtan efter sömnen och tystnad, inte bara fenomenet egentid.
Det finns ensamstående eller mammor med en partner som aldrig avlastar och inte tar samma ansvar, då är det klart att man bara kan längta efter att få en stund då man kan göra något för sig själv men i ett vanligt förhållande med två närvarande föräldrar kommer det av sig själv. En lång dusch, promenad med en vän mm.

Nr6. Tycker det ligger lite prestige i att försöka ändra livet så lite som möjligt när man får barn och det pratas redan från dag ett om vikten av den dör egentiden istället för att bara acceptera att saker förändras med barn, därmed inte sagt att man behöver lägga alla intressen åt sidan, sluta umgås med vänner och bara ägna sig åt barnet. Min främsta poäng är helt enkelt att sluta hysteriskt jaga tid där du är ensam, den kommer komma ändå. 

Så nu tror jag att jag klarat upp några av de missförstånd som blev :)! Tiden går som sagt fort så längta inte bort för mycket :D! 

Kommentarer :

#1: Marie

Fast vad är skillnaden mellan att säga "jag vill gå en promenad med en kompis" eller "jag vill ha egentid" då känns det mer som om det är själva formuleringen som du stör dig på än själva handlingen.

För mig gör min egentid att jag orkar, när Joakim kommer hem från jobbet kan jag stänga in mig och kolla på TV, ta ett bad, åka till stan och fika med en kompis eller bara lyssna på musik. Det har ingenting med att jag inte vill vara med Ida men JAG är fortfarande Marie och inte bara mamma. Jag vill kunna leva ett liv med barn men där det finns utrymme att få komma bort från nappflaskor, spyor och dreggel för ett par timmar. Jag tror på att tid avsatt för mig kommer göra mig till en bättre mamma med mer energi. Självklart ändras livet med barn men jag har fortfarande behov av att umgås och göra samma saker som innan barn, inget konstigt med det. Jag har däremot svårt för dom som ska bli "expertmammor" och berätta för andra hur dom ska disponera tid och hur dom ska uppfostra sina barn. Glad mamma = Glad bebis. Sen om man blir glad av att få egentid eller vara med sitt barn 24/7 är upp till var och en.

Svar: Skillnaden är att man vill gå en promenad i första hand inte komma bort från sitt barn. Ordet egentid som något som ska jagas från första stund är det som stör mig.

Vad skönt att ni har ett upplägg som fungerar för er.

Var "expertmammor" riktat mot mig?
Jennie

skriven
#2: Johanna

Tycker att man förstod redan från början vad du menade men vill man inte förstå så gör man heller inte det. Tror bara att du träffade en öm punkt hos vissa. Förstår inte varför folk tar åt sig så länge man själv vet att man gör det bästa för en själv och ens barn är väl det det viktiga :)

Jag förstår iaf precis vad du menar och håller fortfarande med. Tror absolut att det kan vara så att vi är av den åsikten pga våra yrken.

Svar: Nej det är nog så att allt kan missförstås och när man läser en text kan den läsas i olika tonlägen och folk läser mellan rader osv :). Huvudsaken är att man är tillfreds med sin egen tillvaro.
Jennie

skriven
#3: Marie

Jagas? Jag har svårt att se att man sitter med lupp och letar efter alla chanser i välden att få egentid, däremot tror jag att egentid är viktig och jag proppsar starkt på att få komma bort från mammalivet då och då, och det handlar inte om att jag vill komma bort från Ida men vissa saker blir svåra att göra med barn och jag vill kunna gå på en massage, bio och middag utan att känna att jag väljer bort ett liv mot ett annat, jag tror starkt att man kan kombinera de två.

Med "expertmammor" menar jag mammor som har åsikter om hur andra väljer att uppfostra sina barn. Det finns inga tydliga riktlinjer och därför blir jag så trött på pekpinnar och direktiv. Alla gör de bästa utifrån sina egna förutsättningar, och om det är att få två timmar hemifrån för att färgs håret eller shoppa i stan så good for you. Barnet kommer inte lida av det.

Det inlägget du skrev är hårt och orättvist, som om föräldrar med behov av egentid från början är egoister som borde veta bättre än att tro att livet med ett spädbarn ens borde innefatta egentid.


Svar: Med tanke på att du tog upp "expertmammor" i ett inlägg som handlar om något helt annat så förstår jag att du menar mig så varför inte säga det rakt ut? Att du stör dig på mig :)!

Inlägget jag skrev är bara hårt om man läser det så och tar åt sig av det. Som jag skrivit många gånger är det mina åsikter och de har jag rätt till precis som du har rätt till dina.

Du kan omöjligt ha läst vad jag skrivit. Jag har inte någonstans skrivit att man inte ska ha tid ifrån sina barn! Något jag verkligen inte sagt är hur andra ska uppfostra sina barn.

Läs texterna igen och citera gärna vad som är hårt och var jag berättar för andra hur de ska uppfostra sina barn.

Du har uppenbarligen tagit illa vid dig vilket jag ber om ursäkt för men alla kan inte tycka samma om allt och ska man försöka vara alla som läser till lags så kan man heller inte yttra några som helst åsikter vilket blir väldigt tråkigt.
Jennie

skriven
#4: selia

Hej jag tycker att du Maria tog detta ämne lite för mycket det känns som att du är förtvivlad att får egen tid hmmm nästa gång behåll det för dig. Jennis blogg är jätte bra hon skriver från hjärtat och såna kommentar du skriver blir det en lång onödan konservation alla mammor har väl sina egna tanker om att vara expertmamma till sitt egen barn för att man vill det bästa för de alla gör hur de vill med att provitera vad dom vill görs egen tid eller inte alla har rätt att säger vad man tycker men man ska inte ta sig allting åt lägg bakom dig och gå vidare med vad du tycker är rätt för din familj kramm selia

Svar: Vad gullig du är som tycker min blogg är bra :)!! Du har rätt i att jag försöker skriva från hjärtat och vill verkligen inte att någon ska ta såhär illa vid sig. Tycker det är okej att hon kritiserar mig, det har hon full rätt att göra även om det såklart är tråkigt. Jag tar dock inte illa vid mig av påhoppet om "expertmamma" för det har jag aldrig utgett mig för att vara. Jag gör så klart det jag tror är bäst för Hilmer men han är mitt första barn och jag kommer garanterat göra massor av misstag :).
Blev iaf glad över det du skrev om min blogg!
Jennie

skriven
#5: Marie

Jagas? Jag har svårt att se att man sitter med lupp och letar efter alla chanser i välden att få egentid, däremot tror jag att egentid är viktig och jag proppsar starkt på att få komma bort från mammalivet då och då, och det handlar inte om att jag vill komma bort från Ida men vissa saker blir svåra att göra med barn och jag vill kunna gå på en massage, bio och middag utan att känna att jag väljer bort ett liv mot ett annat, jag tror starkt att man kan kombinera de två.

Med "expertmammor" menar jag mammor som har åsikter om hur andra väljer att uppfostra sina barn. Det finns inga tydliga riktlinjer och därför blir jag så trött på pekpinnar och direktiv. Alla gör de bästa utifrån sina egna förutsättningar, och om det är att få två timmar hemifrån för att färgs håret eller shoppa i stan så good for you. Barnet kommer inte lida av det.

Det inlägget du skrev är hårt och orättvist, som om föräldrar med behov av egentid från början är egoister som borde veta bättre än att tro att livet med ett spädbarn ens borde innefatta egentid.


Svar: Varför skrev du samma kommentar igen. Har ju både postat och svarat på denna.
Jennie

skriven
#6: Marie

Jag postade bara en gång men har själv fått dubbelkommentarer, måste vara en bugg på blogg.se appen

Svar: Okej. Ja först kom det 3ggr igår sen kom det en gång imorse.
Jennie

skriven
#7: Pernilla

Jag tycker att det är viktigt att alla gör som man mår bäst av så länge barnet inte tar skada, sedan får man kalla tiden utan barnet för vad man vill. I slutändan tror jag att det handlar om att man behöver hämta ny energi för att vara den bästa mamman till sitt barn som man bara kan vara. Vissa kanske har behov av att veta att tex en kväll i veckan är avsatt för att personen i fråga ska kunna hämta andan lite och ladda batterierna på nytt medans för andra så kommer den tiden spontant och det behovet finns inte. Jag tycker att du har en jätte bra blogg och jag uppskattar att du berör de här ämnena och jag tycker verkligen inte att du trampar någon på tårna. Så länge man vet själv att man gör sitt bästa utifrån sin egen situation så tycker jag inte att det finns någon anledning alls att ta illa vid sig av det du skriver!

Svar: Vad skönt att du inte tycker jag trampar på några tår :)! Ja visst är det så, vi har alla olika behov och alla gör olika. Vi tänker även olika och det jag skrev var just mina tankar och känslor kring egentid :). Tyvärr tog några åt sig det som kritik vilket det verkligen inte var och det blev personligt för några.
Jag gillar diskussioner kring många ämnen och tycker att man kan ha olika åsikter utan att bli otrevliga och gå till personangrepp. Men om något gör en upprörd blir det nog lätt att man börjar kritisera annat än bara åsikten i sig.
Jennie

skriven
#8: Tanja

Jag tycker att Pernillas kommentar slog huvudet på spiken eller vad man säger! Hon sa ord jag ville säga men inte kunde formulera! Jag tycker också om att diskutera och hoppas att du inte tyckte jag var otrevlig i mina kommentarer!

Svar: Nej det tyckte jag verkligen inte att du var. Det var bland annat pga din kommentar som jag kände att jag ville skriva detta inlägg då jag kände att det kunde tolkas lite på fel sätt :).
Jag är inte en hård person även om jag har starka åsikter så ville verkligen inte att det skulle uppfattas så :). Sen i detta kommentarsfält kände jag att det spårade ur till att bli personligt och inte bara handla om egentiden.
Jennie

skriven
#9: Anonym

Men den dagen du å din syster va o ullared va väll planerad "egentid"?

Svar: Nej vi åkte till Ullared för vi behövde handla inte alls för att få egentid. Hilmer hade gärna fått åka med men tycker inte att Ullared är ett ställe för bebisar :).
Jennie

skriven
#10: Anonym

Men det blev ju "planerad" eftersom du fick pumpa och planerade in en dag.. men jag har nog missuppfattat va du mena:) va ju inte för att va ifrån hilmer men va ju ändå egentid om man säger så:) eller e jag ute å cyklar.. haha.. om vi gör nått ihop jag å mannen så är det ju inte för att vi inte vill va med våra barn men å få andas en sekund e inte helt fel:) men för oss blir det oftast spontant om barnens mormor säger att hon vill ha dom men lillan har vi inte lämnat ifrån oss än eftersom jag ammar. Men vi skulle gärna vilja gå på bio men som sagt bara för att få ha kul ihop och andas lite grann:) är det då "planerad" egentid? Tror inte jag fattat helt:) kram

Svar: Haha jag ska försöka förklara. Jag skrev om egentid som ord. Alltså inte egen tid :). Egentid pratas det väldigt mycket om, hur viktigt det är att ha egentid. När det börjar pratas om detta redan från benet ploppat ut gör det mig ledsen, jag förstår helt enkelt inte hetsen runt det.

Sen tycker jag självklart att man ska göra saker utan sitt barn. Gå på bio om man önskar det, träna, eller som jag gjorde åka till Ullared :)! Man ska ju inte spendera 24h om dygnet med sitt barn i 18 år :D!
Poängen är väl egentligen att man ska ta det lugnt, tiden då man är själv den kommer komma.

Förstår du hur jag menar :)?
Jennie

skriven
#11: Jennie

Haha givetvis sen barnet ploppat ut :)

skriven

Kommentera inlägget här :