Vem ska bestämma över föräldraledigheten?

Det pratas en del om hur man ska fördela föräldraledigheten. Det finns förslag på att lägga till ännu en "pappamånad" för att försöka göra det mer jämnställt och även att man ska fördela dagarna helt lika har jag hört förslag på. Jag personligen är inte för det förslaget då jag tycker att varje familj själva ska ha rätt att bestämma hur de vill fördela ledigheten. Jag kan ibland få dåligt samvete och känna mig som en dålig människa eftersom vi valt att inte dela lika. Vi har ekonomiska förutsättningar till att göra det men vi har ändå valt en väg som vi tycker passar oss.
Johan kommer vara hemma 6 månader med pyret och det är mer än vad många andra pappor är hemma men det är ju inte hälften.
 
Många gånger pratar man om kvinnors ekonomiska förlust av att gå hemma länge med sina barn men jag skulle vilja säga att det är en vinst för mig. Pengar och karriär står inte högst upp på min lista över viktiga saker i livet. Tiden med mitt(mina) barn värderar jag allra högst och att jag får chansen att vara hemma i lite mer än ett år med vårt pyre ser jag som den finaste gåvan jag kan få.
 
Alla är vi så olika och alla har vi olika förutsättningar och önskningar. Jag hoppas verkligen att den frihet vi har idag med att vi får bestämma över vår föräldraledighet inte tas ifrån oss.
 
Hur tänker ni?
 
 
 

Kommentarer :

#1: Anna Olsson

Tänker precis som dig! Låt oss bestämma vad som passar oss. Är så trött på att någon annan ska avgöra hur vi ska ha det. Visst skulle vara betydelsefullt i de familjer där kvinnan av olika anledningar blir hemma men inte vill, har full förståelse för det. För egen del, och många med mig, så känner jag att vi i vår familj är fullt kababla att komma fram till vad som passar just vår familj bäst.

Svar: Det finns alltid de som tyvärr hamnar i kläm och det är synd men då kanske det finns andra vägar till att ändra på den saken i de familjerna. Sen tror jag inte att man någonsin kan få det att passa precis alla men när man iaf har en möjlighet att välja så tror jag att de allra flesta som du skriver är kapabla att avgöra vad som passar just sina familjer. Är glad att vi får avgöra själva nu =).
lillapyret.webblogg.se

skriven
#2: Johanna

Tycker också att det är upp till varje familj att bestämma hur man ska göra med föräldraledigheten. Nille har eget företag och skulle han vara ledig en längre tid skulle hans firma gå i konkurs så det är inget alternativ för oss.

Svar: Ja men precis, för er skulle en sådan lag innebära katastrof ju. Kanske inte med en månad till men om alla dagar är låsta dagar. Får hoppas att det inte går igenom =)!
lillapyret.webblogg.se

skriven
#3: Madde

Håller helt med! Varje förälder måste få möjlighet att välja sjävl!

Tycker dock det måste bli lite mer accepterat med mammor som väljer att inte vara hemma länge, känns som att det finn en del förutfattade meningar kring det, att man tycker att de ger upp tid med sitt barn. Men då vinner ju pappan den tiden istället.

Låt folk göra som de vill!

Svar: Jag förstår vad du menar, jag kan själv ibland undra varför man väljer att inte vara hemma länge med sitt barn, men jag lägger mig inte i det utan tänker de tankarna själv. Jag skulle personligen ha väldigt svårt att tänka mig att "bara" vara hemma till tex december och sedan börja jobba. Som du säger så vinner ju pappan på det och känns det bra att göra så så ska man göra det =)!!!!
lillapyret.webblogg.se

skriven
#4: Linda

man borde få ett antal dagar per barn o sen få dela som man vill.. Sen kan de ju behålla det där med bonusen om man delar mera lika (inte läst på så noga om den). Sen borde man ju få 80% oavsett inkomst uppåt, inget tak..Då kanske högavlönade pappor kunde vara hemma längre/mera..

Svar: Jag tänker lite som såhär att om man nu tjänar såpass mycket att man når taket så kanske man kan spara lite innan och ändå ha råd. Tycker att ett tak är ett måste för annars är det omöjligt att finansiera. Sen kan jag känna att jämnställdighetsbonusen inte kanske ska vara självklar till alla utan bara i de familjer där inkomstklyftan är stor. Blir lite fel när den delas ut även i de familjer där kvinnan tjänar mest, då fyller den inte riktigt sitt syfte =)! Men som sagt är nog svårt att hitta ett system som passar och gynnar alla. Är ju helt fantastiskt att man här i Sverige har möjligheten till betald föräldraledighet, bara en sån sak =).
lillapyret.webblogg.se

skriven
#5: Laura

Här i Turkiet får pappan 3 eller 4 dagar pappaledigt, som mest en vecka beroende på vad man jobbar med! Hur länge mamman får ta ledigt har också lite att göra med var man jobbar, men brukar vara kring ett halvt år upp till ett år. Det är dock många som väljer att återvända till jobbet tidigare än så eftersom konkurrensen om arbetsplatserna är hård. I dessa fall brukar ofta far- eller morföräldrarna ställa upp och passa barnen medan föräldrarna jobbar..

Svar: Ja vi är verkligen bortskämda här i Sverige!!!!! Ibland glömmer man av att vara tacksam för de möjligheter som vårt land faktiskt ger oss =)!
lillapyret.webblogg.se

skriven
#6: Linda

jo men även om man spar förlorar man ju pengar o till pensionen, vilket gör att jag också förlorar eftersom jag troligen kommer vara hemma mer.. Här blir det rejäl obalans då han tjänar 3 ggr mer om året än vad jag gör :) Egentligen skitsamma för det äe i slutändan lyx att få va hemma med sitt barn o få ersättning så länge :) Men hur man vill dela dagarna borde man få styra..

Svar: Ja visst är det så att man förlorar pengar, det är ju oundvikligt men man har ändå en annan ekonomisk förutsättning och man får ju en bra ersättning ändå för att kunna klara sig, som du säger vilket lyx. Det som är så bra är att många företag mm pensionspar även under föräldraledigheten för den som är hemma, inte alla men många. Ja de 60 dagarna som är låsta känns som de gör varken från eller till men mer behöver inte styras från någon annan. Varje familj ska själva få prioritera och lägga upp hur de vill göra.
lillapyret.webblogg.se

skriven
#7: Fredrik

Det finns kvinnor som hindrar pappan att
ta ut en jämställd föräldraledighet pga egoism.

http://www.viforaldrar.se/artiklar/mammorna_hindrar

http://ekuriren.se/jobbpengar/1.2369025-mamma-har-sista-ordet-om-pappas-foraldraledighet

Svar: Så kanske det är och det finns män som inte vill vara hemma fast kvinnan vill jobba. Det är tråkigt när par inte kan komma överens men tycker inte att alla ska drabbas av det utan att varje familj får anpassa efter egna önskemål.
lillapyret.webblogg.se

skriven

Kommentera inlägget här :