Karpaltunnelsyndrom

Kvinnan som hjälpte mig på rehab trodde att det jag drabbats av är karpaltunnelsyndrom. Vanligtvis drabbar det tummen, pekfingret och långfingret men hon sa att när man är gravid kan symptomen vara lite annorlunda så att jag har ont i pek, lång och ringfinger kan ändå bero på det. Jag fick handledsskydd som ska användas på natten och som jag även kan ha på dagen på vänsterhanden för att försöka mota bort problemen.
Det bör försvinna några veckor efter förlossningen och gör det inte det så tyckte hon att jag ska uppsöka läkare för utredning.
Det kom ju nu med graviditeten och svullnaden så tror allt att det ska försvinna sen. Ska iaf bli intressant att se om detta hjälper. Hoppas verkligen det då jag tycker det är jobbigt att ha ont och minskad kraft i fingrarna.
 
 

Kommentarer :

#1: Nicole

Så jobbigt! :( Hoppas verkligen det går över efter förlossningen. Inte kul att gå runt med handledsskydd jämt :( Jag har också problem med vänster handled, men mitt är bestående som var där innan graviditet så jag ska nog dras med det jämt. Hoppas du slipper. Och hoppas skyddet i alla fall minskar din smärta!

Svar: Ja vi håller tummarna att det försvinner sen när pyret är ute =)
lillapyret.webblogg.se

skriven
#2: Anna Olsson

Jag kan trösta dig men att om det nu inte skulle gå över så är det ingen avancerad operation. Mamma fick operera ena handen efter mig och andra handen efter min bror. Va bara min syster som va snäll i mammas mage ;-)

Svar: Det känns skönt att veta :). Är mest rädd att detta ska bero på lederna som hon var inne på men det känns ju som det borde vara relaterat till graviditeten så vi tror och hoppas det :)!
lillapyret.webblogg.se

skriven
#3: miriam

Hoppas det försvinner när pyret kommit till världen! :) Är verkligen inget kul med de där handledsskydden, fick precis sånna att ha på natten när jag hade överbelastat handlederna efter all husrenovering förra året. Det blev bra men känner av det nu igen och det är säkert graviditeten och värmen som påverkar det :/ Men håller tummarna att det inte blir värre! :)

Svar: Ja vi får hoppas att det försvinner. Det har varit bättre några dagar men idag var det värre igen, trots skydden =(. Men jag hoppas att det snart ska vända för det är inte roligt att inte kunna göra som man vill och jag vill ju kunna ta hand om lilla pyret sen. Hoppas du ska slippa detta ja, men tyvärr verkar det vara ganska vanligt.
lillapyret.webblogg.se

skriven
#4: Miriam

klart du kommer kunna ta hand om pyret ändå! :)

Svar: Ja vi får ju hoppas att jag inte får mer ont så ska det inte vara några problem =)
lillapyret.webblogg.se

skriven

Kommentera inlägget här :