Leka med bokstäver

I julklapp fick Hilmer ett alfabetspussel som han snabbt visade intresse för. Det intresset ville vi självklart uppmuntra och började titta på fler bokstavs leksaker. Kusinerna hade en magnettavla med bokstäver som vi fick och sedan köpte jag en tavla, två memory och bokstavsklossar när jag var på Ullared.
Det är verkligen häftigt att se att även om han bara är 21 månader så kan han nu känna igen ett flertal bokstäver och uttala dem.
Favorutbokstaven är av någon anledning C men även A, B, D, E, H och P känner han igen. Vi benämner alla bokstäver som han pekar på och tillslut så snappas någon upp. Nu kan jag skriva bokstäver och han känner igen dem.
Självklart sitter vi inte och nötar bokstäver dagarna i ända men när han vill så finns det möjlighet för honom att plocka fram och leka med alfebabetssakerna och det är ju genom lek man lär sig :)
 
 

Kommentarer :

#1: Stina

Hej! Vår N som är 2 dagar yngre än Hilmer tycker också om bokstäver. Han blandar hejvilt men tycker att det är kul. Vi anänder bokstavljuden istället för bokstavsnamnen alltså "sssss" istället för "ess" och /k/ istället för "kå". Då känner han igen dem även i ord lättare. Te.x. "fffffff.... faffa" eller "sssssss...tol". Jag brukar göra samma på mitt jobb då jag jobbar men barn som pratar otydligt. Det är kul att se att Hilmer och Nils har så lika intressen.

Svar: Ja vi brukar säga tex B (be) som i banan osv för att få med det också ☺️. Tavlan han har där "stör" det mig lite att de valt giraff på G eftersom det uttalas helt annorlunda och det känns som överkurs ☺️. Har du blogg eller instagram ☺️? Skulle vara roligt att följa någon som är så tätt i ålder med Hilmer.
Jennie

skriven
#2: Stina

Hej! Jag har ingen blogg men instagram @havsorkestern. Den är privat men jag kan acceptera följförfrågan. Jag tycker också att det är jättekul att följa Hilmer.

Svar: Då ska jag skicka en förfrågan ☺️
Jennie

skriven

Kommentera inlägget här :