Kan det inte bara få se bra ut?

Igår efter besöket på MVC var jag väldigt ledsen. Jag känner bara att jag inte orkar med mer oro nu och jag tycker att vi haft vår del av den biten.
 
Första delen av min nya oro är oron för att jag utvecklat eller är på gång att utveckla havandeskapsförgiftning. Eftersom barnmorkan var väldigt noga med att tala om att det är viktigt att vi åker in om jag börjar må dåligt så känner jag en viss stress inför detta. Hur ska man veta hur dåligt man ska må för att åka in och vilken typ av huvudvärk är det jag ska åka in för. Bara den känslan i sig kan ju ge huvudvärk.
 
Andra delen i den nya oron är givetvis SF måttet. Jag vet ju att det inte behöver betyda ett dugg att det inte ökat. Förra veckan hade vi gjort en jättefin ökning och med tanke på hur det sett ut innan vore det väl konstigt om det fortsatte öka normalt efter det men jag blev ändå ledsen. Många tankar som far runt i huvudet och jag undrar om pyret inte mår bra. Jag känner även en press att känna efter rörelser nu även vid tidpunkter då jag vanligtvis inte brukar känna. Jag blir orolig att jag missar signaler på att något är fel.
 
Nu vill jag bara att pyret ska komma ut och att allt ska gå bra. Jag älskar att vara gravid men just nu känner jag att jag inte orkar mer, inte för att graviditeten i sig är jobbig utan för all oro som den bidragit med. Små avvikelser såhär är ju fullt normalt jag vet det men när det är mer regel än undantag att något inte ser helt bra ut så tär det oerhört.
 
Tänk vad underbart det ska bli när pyret kommer ut och jag får pussa lilla liten, då kommer hela den här turbulenta tiden vara värt varenda sekund.....
 
 

Kommentarer :

#1: Anna

Vet att de inte hjälper mycket, men liiite iaf, KRAM på dig

Svar: Tack!!!! KRAM
lillapyret.webblogg.se

skriven
#2: Emelie

Förstår din oro. Det som är väldigt positivt är att du inte hade någon äggvita i urinen. Jag har hört att har du bara högt blodtryck är det mest du som blir dålig. Försök att ta det lugnt och ta det som det kommer. Pyret är ju stort sett färdig och bm har koll på dig. Kramar

Svar: Ja set var skönt att det var borta och imorgon hoppas jag resten av proverna också ser bra ut :)! Kramar
lillapyret.webblogg.se

skriven
#3: Camilla

Pyret mår säkert bra! Inte långt kvar nu, ta hand om dig och ta de lugnt. Är själv orolig för vår lilla mest hela tiden, så känner igen känslan men tror att våra små bebisar är super starka! 💕☺️ Kram

Svar: Ja jag vill också tro att pyret mår bra och som du säger så är det nära nu 😍. Tror att oro hör till men ibland känns det som att oron blir onödigt stor när saker avviker. Får hoppas proverna ser bra ut idag så kanske jag kan släppa en del av detta. Kram
lillapyret.webblogg.se

skriven
#4: Maria

Förstår helt din oro! Det är helt normalt att vara orolig under graviditeten och speciellt första gången när man inte vet hur allt ska vara och kännas. Kom alltid ihåg det här; "Det är bättre att åka in en gång för mycket än en gång för lite.".

Tänker på dig. Det kommer gå bra. Kram!

Svar: Tack så mycket. Ja jag åker hellre in en gång för mycket, skull aldrig förlåta mig själv annars men samtidigt så vill man j inte åka in i "onödan". Får hoppas pyret snart vill titta ut :). Kran
lillapyret.webblogg.se

skriven
#5: Anna

Jag vet precis hur du menar... hela min graviditet har åxå bara varit en enda lång oro... man blir så lessen... å smått tokig! jag är i vecka 35 nu. Men föda vill jag inte heller!!

Svar: Ja det är frustrerande. Jag har iofs mått bra emellan också, har varit en berg och dalbana men snart får vi träffa våra bebisar <3! Varför vill du inte föda? För att du bara är i vecka 35 eller för du har förlossningsrädsla? Kram
lillapyret.webblogg.se

skriven
#6: Pernilla

Jag förstår att du är orolig och frustrerad men det kommer säkert att gå jättebra, inte lång tid kvar nu. Med tanke på att ditt mått ökade så mycket förra gången kasnke det inte är så kontigt att du inte ökade nu. Pyret verkar vara pigg och rör på sig mycket så försök att inte stressa upp dig för mycket även fast jag vet att man lätt gör det... Jag kan också bli orolig när jag inte känner lika mycket rörelser men samtidigt känner jag hans dygnsrytm nu och vet att han nästan inte rör sig på hela natten och brukar komma igång ordentligt efter lunch. Ändå blir man lätt stressad när man läser i alla appar etc att man ska känna rörelser ofta. Huvudsaken att bebisen inte avviker från sitt eget mönster.

/Pernilla

Svar: Ja det var så jag tänkte också att det kan ju med stor sannolikhet spelat in. Vi kan ju inte sköta oss allt för bra lilla pyret å jag ;)! Hur skulle det se ut om vi plötsligt blev mönster elever, BM skulle ju tro att vi fuskat :D! Nu är det ju så nära och de har sån koll och skulle något inte se bra ut så sätter de ju garanterat igång mig. Kram
lillapyret.webblogg.se

skriven
#7: Laura

Visst är det konstigt hur ena dagen kan vara hur underbar som helst medan en annan dag är fylld av oro? Min graviditet har också varit fylld av oro, dolda sjukdomar som har dykt upp, dåliga värden m.m. För att inte tala om fosterrörelserna...! Jag tror inte du behöver oroa dig angående SF-måttet, vad jag har förstått växer de flesta bebisar i olika takt och har sina växtspurtar medan det står still ibland. Och så beror det ju lite på hur man mäter också. Här mäter vi inte SF-måttet men däremot olika mått genom ultraljudet, och eftersom vi har gjort det så många gånger har jag lärt mig att jag måste ta måtten med en nypa salt. Ibland kan ett mått t.ex. vara mindre än vad det var en vecka tidigare, och det borde ju inte ens vara möjligt! Det beror helt enkelt på hur de mäter, bebisen ställning och så mycket annat...

Högt blodtryck ska väl vara ganska vanligt under graviditeten, så om du inte har några andra tecken så skulle jag inte oroa mig så mycket. Vi har köpt en blodtrycksmätare så jag mäter mitt blodtryck här hemma varje dag. Men som sagt, jag vet hur svårt det är att INTE oroa sig...! Så åk in och kolla en extra gång om du inte känner dig bra! Det är värt det! Bara några dagar kvar, hang in there!! ;)

Svar: Högt blodtryck är som du säger ganska vanligt, det är mer kombinationen av att jag haft äggvita i urinen plus gått upp 4kg på en vecka som gjorde att varningsklockorna ringde lite. Idag var dock proverna bra så nu ska jag inte lämna nya förräns på tisdag igen :)!

Angående måttet så mäter BM många gånger varje gång och mindre har vi tack och lov inte fått iaf men det pyrets placering spelar ju också in lite även om de känner noga så är det ju ett mått som sker manuellt så felmarginalen finns ju där :)! Det ska nog se bra ut på tisdag det med hoppas jag.

Är lite mer positiv idag. Ibland behöver man bara landa helt enkelt. Kram
lillapyret.webblogg.se

skriven
#8: LindaViola - mamma till två!

Lustigt hur likt vi haft det på slutet av graviditeten egentligen. Min BM misstänkte också havandeskaps förgiftning mot slutet, men det var för att jag hade flimmer för ögonen. Min mage växte knappt någonting de sista veckorna. Fick göra både TUL och extra UL på mina vanliga besök. Allt visade dock att det var en frisk bebis som gömde sig där inne. Tror inte du behöver vara orolig, men förstår dig det är klart att man blir det. Speciellt med den starten ni fick men du skall se att snart har ni lilla pyret hos er :)

Svar: Jag tänkte faktiskt på dig där när den inte växt :). Jag tror och hoppas ju att pyret bara skojar till det lite nu också men skönt att de har koll. Min syster drabbades av havandeskapsförgiftning med hennes andra barn och blev väldigt sjuk så jag är så rädd för det men oerhört skönt att proverna ser bättre ut och att det inte längre visar på äggvita i urinen.
Ja du, snart är pyret här, om v får vänta lika länge som er så är det drygt 3 veckor men hoppas att lilla liten inte ska trivas riktigt lika bra som Svea ;)! Kram
lillapyret.webblogg.se

skriven

Kommentera inlägget här :