Sömn

Jag insåg att det har gått över 5 månader sen jag sov mer än 2,5h i rad. Tänk vad man klarar av egentligen. Skulle ju ljuga om jag sa att jag inte längtar efter att få sova ut men den tiden kommer, iaf då jag ska kanske kan få 5h i rad. 
Det är tur att Hilmer är så go och allt som oftast möter mig med ett leende när jag tar upp honom på natten, det ger så enormt mycket extra energi! 
När pappan i huset åker till jobbet får lillprinsen flytta ner till stora sängen och mysa 💙. 


Hur är era barns sovrutiner? Sover de på både natten och dagen?

Kommentarer :

#1: Anna-Maria

Jag har en liten tjej som är 1 månad. Hon sover 3-5 timmar i sträck på natten och har gjort sen hon var nykläckt :) på dagen sover hon väldigt olika. Vissa dagar sover hon i princip hela dagen och vissa dagar (som idag) sover hon bara 10 minuter då och då. Vi har fått in ganska bra rutiner på kvällen då hon somnar vid 20-21 och sover efter det ca 5 timmar innan det är dags för mat. Man är konstant trött, men som du säger är det såååå värt det och de ger så mkt energi våra små ❤️

Svar: Åh va härligt. Vi var tvugna att väcka Hilmer efter 3-4h när va 0-2 månader kanske därför han sover så korta stunder åt gången. Han är liksom van att få mat :)
lillapyret.webblogg.se

skriven
#2: Sofie

Hej! Har läst din blogg sen ett tag tillbaka, hittade hit av en slump när jag var gravid och det visade sig att vi låg rätt så nära varandra i bf.. Har dock aldrig lämnat nått spår efter mig så det är väl på tiden :) vår lilla kille sover både på dagen & natten. Han brukar sova ett par timmar i sträck mitt på dagen, men då är det svårt att sova själv tycker jag. Fixar hellre med sånt man inte hinner annars.. Sen brukar vi lägga oss mellan 21-22 på kvällen, han lägger sig med mig för att äta (ligger och ammar honom) vi brukar somna båda två, sen sover han hos mig hela natten. Brukar vakna nånstans mellan 01-03 för mat, sen vid 04 och vid 07.. Mellan 08-09 går vi upp :) då har han som sagt sovit hos mig hela natten och jag liggammar för då kan jag nästan sova vidare direkt medans han äter en liten stund och somnar om. Försökte ett tag med att amma sittandes för att sen lägga honom i egen säng men dels blev min vakna tid då så lång och jag blev så pass pigg att jag fick svårt att somna om. Och ofta vaknade han ledsen efter en liten stund och det slutade med att jag fick söva om honom hos mig ändå.

Svar: Skulle nog funka bra att ha Hilmer hos mig och tror han skulle sovit längre stunder då men tyvärr är Sambon en propeller i sömnen så vi vågar inte ha honom hos oss. Här jublar jag om han sover 30 min i sträck under dagen, han tar mest powernaps :D! Tänk vad olika barn är! Vad roligt att du lämnade stylister spår :)! När kom er lille son?
lillapyret.webblogg.se

skriven
#3: Laura

Mert har sovit ganska bra på natten ända sedan första början tycker jag... Han somnar ofta kring 23-24 och sover sedan 5-6 timmar i sträck, vaknar för amning kring 5-6-tiden och somnar sedan om för att vakna för dagen kring 9-10-tiden. Ibland vaknar han även kring 7.30 för att amma. Så ser våra nätter för det mesta ut, jag hoppas att det kommer att hålla i sig. På dagarna har vi däremot svårt att sova, eller rättare sagt att fortsätta sova då man blir nerlagd. Lyckas han somna är det mycket sällan han sover längre än 30 minuter åt gången, men vi jobbar på det... :P

Man blir trött då sömnen blir så uppspjälkt, jag hoppas att ni också snart kommer att få sova längre i sträck! Men han är väl inte vaken så länge då han vaknar på natten hoppas jag?

Svar: Han ammar med 2-3h mellanrum så blir ju att jag är vaken 10-20 min för amning och har jag tur lyckas jag somna om direkt sen men behövs blöjbyte blir jag ofta tyvärr pigg och inte allt för sällan blir det 1h sömn för min del ;)! Men det är inte förevigt och han är inte hysteriskt ledsen så jag får se det positivt :)!
lillapyret.webblogg.se

skriven
#4: sw

Finns(tyvärr) inga rutiner för vår 2 mån tös än. Olika från dag till dag. Men sover oftast mycket om dagarna, lite mera vaken om kvällarna. Sover mellan 3-6h i sträck på natten. En natt drog hon hela 9h i sträck. I samma ålder sov hennes storebror minst 7h i sträck, men rätt så ofta t.o.m 10-11h i sträck. Så de är ganska olika. Bortskämd var man ju nog då med storebror :)

Svar: Låter ändå som att hon sover gott :). 3-6h är ju rena lyxen i mina ögon :D, men är man van med 10h så är derby väldigt lite ;)!!
lillapyret.webblogg.se

skriven
#5: Anna

Vår son sover lite olika på dagarna, ibland längre stunder och ibland bara power naps. På natten har han sovit bra sen han föddes. Lite olika, men oftast två amningar på 13-14 timmar. Sitt långpass på 6-7 timmar sover han på kvällen, så tyvärr sover ju inte jag då. men jag ska inte klaga! Min sambo tar blöjbytena på natten, så jag slipper gå upp. Sen kan han somna när jag ammar. Inget alternativ för er?

Om vi jämnför med storasyster så är detta rena LYXEN. Hon sov inte mycket, ville äta konstant och var mkt lessen på natten (mkt bärande och vaggande). Så det är verkligen olika.

Svar: Sambon har erbjudit sig att ta första bytet på natten men jag känner att han ska få sova. Han går upp 04.30 så då byter han på Hilmer då och så flyttar vi över lilleman till vår säng. Jag brukar få vila när han kommer hem, tar oftast med mig Hilmer då så lagar Johan mat, städar undan och fixar med tvätt mm. På helgen däremot så väcker jag alltid Johan vid ett av bytena. Jag lider inte direkt av sömnbristen även om det så klart tär lite på mig :D men det är som sagt inte för evigt och snart kommer jag sakna denna tiden med allt mys som den innebär.
lillapyret.webblogg.se

skriven
#6: Linda

A blir 12v nästa tisdag o kan sova olika stunder på dagarna, ibland mkt på fm ibland mkt på em.. De senaste 3 nätterna har han sovit till 5:45 :) Innan har han vaknat vid 2-3 snåret med, hoppas det håller i sig :)

Svar: Låter underbart, hoppas Hilmer kan få nya rutiner snart :)
lillapyret.webblogg.se

skriven
#7: Sofie

Ludwig föddes 1a juni, 5 dagar efter beräknat :)

Svar: Aha :), då väntade du halva tiden som jag väntade men en liten junibebis blev det för dig med, 2 dagar äldre än Hilmer då <3
lillapyret.webblogg.se

skriven
#8: maya

Vår lilltjej är en riktig sovare och sover ofta från 23 på kvällen till 07 på morgonen. Första veckan väckte vi henne för att mata henne, men hon ökade så bra i vikt plus att hon var så otroligt trött och man fick kämpa för att få henne att äta nattetid. Men då äter hon mera ofta istället på morgonen. Och först 11-tiden piggnar hon till ordentligt så då börjar vi dagen med morgonbestyren :) På dagen äter hon med 4 h mellanrum och på kvällen igen lite oftare. Dagtid kan hon sova allt mellan 30 minuter till 3 timmar i sträck. Kan tillägga att hon är 3 månader :)

Svar: Låter riktigt lyxigt det där :D!! Hur ofta är ofta på morgonen :)? Hilmer äter med 2h mellanrum dygnet runt i stort sett 😂.
lillapyret.webblogg.se

skriven
#9: maya

Hon kan nog äta både 7,8 och 9 på morgonen för att äta ikapp nattens oätna timmar :) Men riktigt vaken är hon inte, utan ligger och småsover sålänge hon äter :D Sen blir det med ungefär 4 timmar mellan gångerna, ibland lite mindre.. :)

Svar: Jag hoppas Hilmer skulle kunna tänka sig att äta med 3-4h :D
lillapyret.webblogg.se

skriven

Kommentera inlägget här :